Românii ar putea închide mai ușor conturile bancare - Noile reguli privind serviciile bancare la distanță

Consiliul și Parlamentul European au ajuns în iunie la un acord politic provizoriu referitor la directiva privind contractele de servicii financiare încheiate la distanță. Noile prevederi simplifică legislația existentă, sporesc protecția consumatorilor și creează condiții de concurență echitabile pentru serviciile financiare încheiate online, prin telefon sau prin alte forme de comercializare la distanță.

Iun 18, 2023 - 10:43
Urmărește-ne peGoogle news
Românii ar putea închide mai ușor conturile bancare - Noile reguli privind serviciile bancare la distanță
Imagine cu caracter ilustrativ

Odată cu nevoile impuse de distanțarea socială începând cu anul 2020, tot mai multe servicii financiare, cum ar fi creditele, asigurările, investițiile sau planurile de pensii, sunt promovate online, iar contractele pentru aceste servicii sunt încheiate la distanță.

În pofida accesibilității serviciilor financiare prin intermediul aplicațiilor mobile sau online, oficialii europeni au atras atenția asupra faptului că oamenii devin adesea mai vulnerabili la practici precum utilizarea unor interfețe concepute pentru a-i păcăli pe utilizatori și a le deturna atenția către produse sau servicii pe care nu le-au solicitat, precum și utilizarea unor contracte neclare, lungi sau înșelătoare care, odată semnate, nu pot fi anulate cu ușurință.

Contextul actual a impus aducerea la zi a legislației UE existente în acest domeniu, și anume Directiva din 2002 privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum. Ultimele propuneri ale Comisiei Europene simplifică cadrul legislativ, iar anumite articole din Directiva privind drepturile consumatorilor se vor aplica și în cazul serviciilor financiare vândute la distanță.

Principalele elemente ale acordului se referă la:

Transparența informării pre-contractuale. Acordul are în vedere modernizarea obligațiilor în materie de informare precontractuală și menține posibilitatea ca statele membre să impună norme naționale mai stricte în această privință. Mai precis, instituțiile bancare și non-bancare vor avea obligație să ofere mai multe detalii cu privire la produsele financiare pe care le pun la dispoziția oamenilor înainte ca aceștia să intre în procesul de achiziție, astfel permițându-li-se un proces de documentare mai fluent.

Intervenția umană va deveni mai posibilă la cerere în cazul serviciilor de consiliere. În cazul în care comerciantul utilizează instrumente online, cum ar fi consilierea automatizată sau roboții de chat, consumatorul va avea dreptul de a solicita o intervenție umană pentru a înțelege mai bine efectele contractului asupra situației sale financiare.

Retragerea dintr-un contract de servicii financiare, simplificată. Acordul permite exercitarea dreptului de retragere din contractele încheiate la distanță prin includerea în interfața prestatorului de servicii a unei „funcții de retragere” care este ușor de găsit. Scopul introducerii acestei funcții este acela de a instrui consumatorii cu privire la dreptul lor de retragere și de a ușura procesul de retragere dintr-un contract financiar, care, potrivit oficialilor UE, devenise mai greoi decât încheierea contractului.

Reclamele ascunse vor fi restricționate. Noile prevederi introduse de UE impun o protecție suplimentară pentru consumatori împotriva elementelor de design manipulator (dark patterns). Statele membre UE vor trebui să ia măsuri pentru a limita utilizarea tehnicilor de marketing bazate pe elemente de design manipulator cu scopul de a influența alegerile consumatorilor.

Etapele următoare pentru ratificarea legii

Acordul provizoriu a trecut la începutul lunii iunie prin Parlamentul European și urmează să fie aprobat și adoptat în mod formal de ambele instituții.

Revizuirea Directivei din 2002 privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum face parte din Noua agendă privind consumatorii a Comisiei, care a fost sprijinită de Consiliu în concluziile sale conexe din 21 februarie 2021.

Bankingul digital în România crește în popularitate

Aproximativ 46% dintre românii utilizatori de servicii bancare efectuează plăți prin internet sau mobile banking, în creștere cu 70% comparativ cu ponderea românilor care realizau plățile de această manieră în decembrie 2020, arată un sondaj IRES comandat de Asociația Română a Băncilor în iulie 2022.

Același studiu arată că smartphone-ul este folosit de aproape nouă din zece intervievaţi pentru accesarea serviciilor de internet/mobile banking şi doar un sfert dintre utilizatori folosesc laptopul în acelaşi scop.

În iunie 2023, pe teritoriul României activează peste 17 bănci care operează exclusiv online, acest număr cuprinzând atât servicii bancare pentru sectorul de IMM-uri, cât și oferte dedicate tinerilor și adolescenților, conform platformei NeoBanks.

Sursa: ziare.com