Un sfert dintre elevii care au terminat gimnaziul în pandemie nu au mai dat Evaluarea Națională
23% dintre elevii care au început gimnaziul în 2017/2018 s-au pierdut până la examenul de Evaluare Națională, în 2021, la finalul clasei a VIII-a. În rural, abandonul a fost masiv, arată un raport al Ministerului Educației.
”Analiza rezultatelor la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a 2021” realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din subordinea Ministerului Educației arată situația dezastruoasă a primei generații de elevi care a terminat gimnaziul în pandemie.
Raportul face o analiză a cohortei de elevi de gimnaziu 2017/2021, precum și o analiză la nivelul clasei a VIII-a prin raportarea numărului de elevi prezenți la Evaluarea Națională după terminarea clasei a VIII-a, în 2021 la numărul celor înscriși la examen.
Datele arată că aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu - 23% - nu a ajuns să mai dea și examenul de final de clasa a VIII-a. Pe parcursul gimnaziului, din momentul în care elevii au ajuns în clasa a V-a și până în clasa a VIII-a pierderile școlare au fost de 12, 4%. Aceste pierderi școlare include abandonul școlar, decesele cazurile de elevi exmatriculați, de migrație, precum și elevii cu situație școlară neîncheiată până la examenul de EN 2021.
Numărul total al elevilor care au trecut în clasa a V-a în 2017/2018 a fost de 159.903, dintre care doar 146.646 a ajuns în clasa a VIII-a, în anul școlar 2020/2021. Din cei ajunși în clasa a VIII-a, 7.000 de elevi s-au pierdut, astfel că numărul celor care au absolvit gimnaziul a fost de 140.028. Dintre cei care au absolvit, s-au înscris la EN 131.180 de elevi și s-au prezentat la examene 121.185. Doar 77% dintre elevii care a început gimnaziul a reușit să mai și dea examen. Între numărul total al elevilor înscriși în clasa a V-a și al celor care s-au prezentat la examene, la finalul clasei a VIII-a, este o diferență de 40.000.
Față de urban, în rural, numărul elevilor pierduți pe parcurs este sensibil mai mare. Astfel, au întrat în clasa a V-a, 72.116 elevi din mediul rural și s-au prezentat la EN în 2021, 47.382 de elevi, din 53.210 înscriși, reprezentând 65,7%. La oraș, din 87.787 de elevi înscriși în clasa a V-a în 2017/2018 au fost prezenți la EN, în 2021, 75.803, reprezentând 86,3%.
Așadar, 34,3% din elevii de gimnaziu de la țară nu au mai ajuns la exemenul de clasa a VIII-a, față de 13,7%, la oraș. De la debutul în clasa a V-a până la finalizarea clasei a VIII-a cu Evaluare Națională, băieții au înregistrat pierderi mai ample decât fetele (26,3% băieți și 19,2% fete).
Județele în top la pierderi de elevi – peste 30% și ponderi reduse de elevi care susțin EN – 70% - sunt: Caraș-Severin, Brăila, Sibiu, Bihor. Murel, Călărași, satu-Mare, la polul opus – sub 20% - aflându-se Bucureștiul și județele neamț, Argeș, Gorj, Botoșani, Suceava, Harghita, Constanța. Acestea din urmă au, totodată, ponderi mari de elevi care ajung să dea EN: 91%, în București și între 80 și 90%, restul județelor enumerate mai sus.
”Având ca reper efectivele de elevi înscriși în clasa a VIII-a în anul școlar 2020-2021, datele evidențiază că 95,5% dintre aceștia au absolvit clasa a VIII-a, 89,5% s-au înscris la EN VIII 2021 și numai 84% au fost prezenți la evaluare. Pe medii de rezidență discrepanțele au fost foarte ample: aproape un sfert (23%) dintre elevii înscriși în clasa a VIII-a în rural nu s-a prezentat la evaluare, comparativ cu numai 11% în urban”, se mai arată în Raport.
Cât privește rezultatele la EN, majoritatea elevilor care au luat parte la examen – 77% - au obținut medii generale peste 5. Rezultatele sunt asemănătoare cu cele din 2020 când ponderea mediilor generale peste 5 a fost de 76%. De menționat că generația elevilor care a susținut EN în 2021 a fost ultima la care a contat și media anilor de gimnaziu la media generală de admitere la liceu.
Sursa: Adevarul.ro