Ministrul Mediului: Proprietarii de rable vor primi bonus de la stat pentru a le casa, dacă nu vor să-și cumpere o mașină nouă

Proprietarii maşinilor mai vechi de 15 ani ar putea primi de la autorităţi câte 3.000 de lei pentru a le duce la casare, fără a achiziţiona în schimb un autoturism nou, aşa cum se întâmplă în cazul programului Rabla.

Ian 12, 2022 - 11:00
Ian 12, 2022 - 11:00
Urmărește-ne peGoogle news
Ministrul Mediului: Proprietarii de rable vor primi bonus de la stat pentru a le casa, dacă nu vor să-și cumpere o mașină nouă
Foto: Tanczos Barna/ Facebook
Ministerul Mediului schimbă tactica campaniei de înnoire a parcului auto şi, în paralel cu Rabla şi Rabla Plus şi în colaborare cu autorităţile locale, va lansa un nou program care va scoate din trafic maşinile vechi. În acelaşi timp, în viitor programele de tip Rabla la autoturisme vor beneficia de fonduri suplimentare. 
 
Concret, ministrul Mediului, Tanczos Barna, afirmă că, în contextul în care 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani trebuie scoase din circulaţie până în anul 2026, conform celor asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, autorităţile centrale au propus asociaţiilor care reprezintă municipiile, comunele şi consiliile judeţene o colaborare care să vizeze acordarea de bonusuri celor care renunţă la autovehiculele vechi şi poluante, fără ca aceştia să fie obligaţi să cumpere un alt autoturism, aşa cum se întâmplă în cazul programului Rabla.
 
Va fi o modificare, pentru că Rabla nu a făcut diferenţa între maşini mai vechi de 15 ani şi maşini poluante, dar cele mai poluante, adică cele Euro 3, şi, din acest punct de vedere, va trebui să găsim soluţii de eficientizare. Analiza se face în continuare, lucrurile sunt relativ simple. Din punctul de vedere al taxării, exista varianta unei taxe similare cu cele din Europa - toate statele din Europa, aproape toate, au o asemenea taxă - sau majorării diferenţiate a taxelor locale, dar în momentul de faţă, pentru 2022, nu se implementează niciuna dintre aceste variante”, a declarat ministrul Mediului. 
 
Tanczos Barna a arătat că asociaţiile care reprezintă municipiile, comunele şi consiliile judeţene au primit invitaţii pentru găsirea unor modalităţi de colaborare între Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) şi unităţile administrativ-teritoriale. Ministrul a dat exemplul municipiului Sfântu Gheorghe, unde autorităţile locale au plătit 3.000 de lei proprietarilor care au renunţat la maşinile vechi, inclusiv la cele părăsite pe domeniul public.
 
Vrem o colaborare, un program comun cu autorităţile publice locale, în aşa fel încât nu doar AFM-ul să aibă grija acestor maşini foarte vechi şi poluante, ci şi autorităţile locale. Venim în sprijinul lor şi în colaborare cu ele poate găsim şi alte metode mai flexibile, că Rabla e o metodă destul de rigidă. La Rabla Clasic şi Rabla Plus trebuie să cumperi o maşină, autoritatea publică locală poate să spună: nu vreau să cumperi altă maşină. 
Dacă renunţi la maşina ta şi mergi mai departe cu bicicleta, cu mijloacele de transport în comun, cu orice alternativă, eu te bonusez, te ajut. Şi atunci, în colaborare cu ei, cred că putem să găsim soluţii foarte interesante”, a explicat ministrul Mediului. El a afirmat că un astfel de proiect poate fi implementat diferit, în funcţie de localitate, în baza unui „cadru flexibil” legislativ.
 
Tanczos Barna a mai anunţat că programul Rabla pentru anul în curs va începe în 4 februarie, săptămâna aceasta fiind pusă la punct varianta finală. Ministrul afirmă că autorităţile îşi iau angajamentul că vor majora anual, pentru următorii trei ani, cu 10% bugetul alocat acestui program. 
 
Am avut o discuţie încă din ianuarie-februarie anul trecut cu asociaţiile de producători şi de importatori de autoturisme. Nu a existat predictibilitate în România pe Rabla. Noi acum facem regulile pe următorii trei ani. Ne angajăm că o să creştem cu 10% bugetul în fiecare an, mai mulţi beneficiari, primele ar trebui să fie cumva constante, pentru că şi piaţa auto este cât de cât constantă. (...) Vom lansa un program pe trei ani, este foarte important ca lumea să ştie că la începutul fiecărui an, în februarie, în prima săptămână, în prima zi de Vineri Verde, porneşte programul, să nu-l mai pornim în aprilie-mai”, a declarat ministrul. 
 
Tanczos Barna a mai subliniat şi importanţa alocării de fonduri suplimentare, „în timp”, pentru autovehiculele electrice, fenomen care a început deja. „Pas cu pas, ar trebui să dăm bani mai mulţi la electrice. (...) Să creştem încet-încet pentru acele maşini care sunt cu zero emisii, pentru că aceasta este direcţia în care se merge în toată lumea”, a afirmat Tanczos Barna.