DOCUMENT: Modelul cererii și al declarației pe propria răspundere pentru părinți - Aceștia primesc zile libere dacă școala trece în online din cauza COVID
Prin OUG 110/2021, unul dintre părinții copiilor minori cu vârsta de până în 12 ani (inclusiv) - înscriși la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie - poate avea zile libere plătite, pe durata suspendării activității didactice ce presupune prezența fizică în unitatea de învățământ. Astfel, vineri a apărut în Monitorul Oficial modelul cererii și a declarației pe propria răspundere.
Descarcă aici Ordinul care conține modelul cererii și a declarației pe propria răspundere.
Consultantul fiscal Adrian Bența a făcut săptămâna trecută o analiză a Ordonanței, iar mai jos se regăsesc principalele aspecte, sintetizate de HotNews.ro:
Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare fără de depăși 75% din salariul mediu brut.
Indemnizația este supusă impozitului pe venit, asigurărilor sociale obligatorii (CAS și CASS), inclusiv contribuției asiguratorii pentru muncă.
Dacă părinții își desfășoară activitatea în acele domenii pentru care Codul fiscal a prevăzut facilități fiscale (construcții, programe pentru calculator, cercetare-dezvoltare, etc) nu se acordă facilitățile fiscale pentru această indemnizație.
• Copilul este cu vârsta de până la 12 ani înscris la o unitate de învățământ sau copilul/adultul este cu handicap în vârstă de până la 26 de ani înscris într-o unitate de învățământ;
• Celălalt părinte nu beneficiază de zile libere;
• Locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
Angajatorul plătește indemnizația, impozitul pe venit și asigurările sociale și depune declarația cu impozitul pe venit și asigurările sociale.
În termen de 30 de zile de la plata impozitului și asigurărilor sociale și depunerea declarației se va depune o documentație la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru acordarea indemnizației.
În termen de 30 de zile de la data depunerii documentației, ANOFM va plăti angajatorului indemnizația.
* Documentația justificativă, modelul cererii și procedura de decontare va fi publicată în Monitorul Oficial prin ordin al președintelui ANOFM în termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea prezentei ordonanțe;
* Există procedură aplicabilă și în situația în care copilul se află în grija unui singur părinte;
* Indemnizația se acordă și părinților al unui copil cu handicap grav neșcolarizat;
• Este în concediu pentru creșterea copilului;
• Se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată;
• Se află în perioada de șomaj tehnic;
• Nu realizează venituri din salarii, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din agricultură, silvicultură și piscicultură;
Salariații din sistemul național de apărare, ordine publică, securitate națională și unități sanitare publice pot aplica procedura doar cu aprobarea angajatorului. Dacă angajatorul nu acordă cererea de acordare a zilelor libere, salariatul din aceste domenii de activitate are dreptul să primească o majorare a veniturilor cu cât ar fi fost indemnizația pentru zile libere plătite.