Alexandru Rafila: Certificatul Verde nu este un instrument opresiv, trebuie introdus la creșterea ratei de infectare și eliminat la descreștere

Ministrul propus de PSD la Sănătate, Alexandru Rafila, spune că certificatul verde COVID ar putea fi reglementat printr-un nou act normativ, astfel încât să fie introdus după trei săptămâni de creştere consecutivă a ratei de infectare şi eliminat când aceasta scade. Legea privind obligativitatea certificatului verde COVID la locul de muncă este blocată în Camera Deputaților, după ce a fost respinsă de Senat.

Alexandru Rafila: Certificatul Verde nu este un instrument opresiv, trebuie introdus la creșterea ratei de infectare și eliminat la descreștere
Alexandru Rafila a declarat miercuri, la audierea în comisiile parlamentare, că certificatul verde COVID este un instrument care salvează vieți, dar trebuie introdus în momentul oportun.

"Cerificatul verde este un instrument care salvează vieți, dar trebuie introdus la momentul oportun. Trebuie introdus la două-trei săptămâni de creștere și scos la descreștere.

Nu trebuie să-l prezentăm ca pe un instrument opresiv. La nivelul CE există o preocupare pentru standardizarea unui test pentru testarea reală a imunității”, a declarat Alexandru Rafila în Parlament.

El a spus că un criteriu de introducere a certificatului verde COVID ar putea fi creșterea numărului de cazuri timp de trei săptămâni consecutive și renunțarea la acesta când incidența cazurilor COVID scade.
Întrebat de jurnaliști, după audieri, la ce incidență ar trebui renunțat la obligativitatea certificatului verde COVID, Rafila a spus că nu s-a stabilit, ci că a avut discuții în acest sens cu reprezentanții Institutului Național de Sănătarte Publică.

Alexandru Rafila a spus că, de exemplu, certificatul verde COVID ar putea fi activat (folosit) după 3 săptămâni de creştere consecutivă și retras în momentul în care rata de infectare ajunge la 1 sau 0,5, de exemplu.

El a susținut că nu se va renunța la legea privind introducerea certificatului verde COVID, dar că, cel mai probabil, acesta trebuie reglementat printr-un nou act normativ.

Noi vom folosi certificatul în integralitatea lui, vor folosi şi testarea nu doar trecerea prin boală şi vaccinarea”, a adăugat Rafila.

Premierul desemnat Nicolae Ciucă declara marți că certificatul verde COVID este o prioritate, el făcând apel către parlamentari să adopte legea.

"Certificatul verde reprezintă o prioritate. Suntem o ţară care a avut o experienţă tragică a valului patru. Observăm că în celelalte ţări din Europa se manifestă al cincilea val. (...)

Ca atare, fac apel la toţi parlamentarii să înţeleagă şi să finalizeze procesul de adoptare a legii pentru certificatul verde", a afirmat Ciucă.

Proiectul de lege care prevede introducerea certificatului verde COVID pentru personalul medical, dar și în cazul instituțiilor publice, inclusiv Parlamentul, și în clădirile de birouri a fost respins de Senat în 27 octombrie.

PSD și AUR au reclamat că proiectul privind obligativitatea certificatului verde la locul de muncă a fost introdus ilegal în plen, susținând că au existat vicii de procedură.

Proiectul de lege este blocat acum în Camera Deputaților.

În urmă cu o săptămână, Comisia de sănătate a Camerei Deputaților s-a întrunit doar pentru a citi amendamentele la legea certificatului verde COVID la locul de muncă. George Simion de la AUR care se opune introducerii documentului a transmis live și le-a cerut susținătorilor să pună presiune pe parlamentari să nu aprobe proiectul.

Potrivit formei iniţiatorilor, parlamentari de la PNL şi UDMR, propunerea legislativă stipulează că certificatul atestă îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: trecerea a cel puţin 10 zile de la vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2; trecerea prin boală şi încadrarea între a 15-a şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu acest virus şi rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabilitate 72 ore) sau antigen rapid (48 de ore).

Proiectul de act normativ prevede că personalul unităţilor sanitare publice şi private, aflate în subordinea sau coordonarea Ministerului Sănătăţii, din cadrul caselor de asigurări de sănătate, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne şi unităţilor subordonate, precum şi din cadrul laboratoarelor de analize medicale este obligat să prezinte certificat digital al UE privind COVID-19.

Printr-un amendament, a fost adăugat personalul unităţilor de asistenţă medicală profilactică şi curativă şi persoanele fizice care activează ca furnizori de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente.

"Dispoziţiile (...) se aplică şi autorităţilor, instituţiilor publice şi de interes public, de utilitate publică şi celorlalte unităţi publice, centrale şi locale, regiilor autonome, operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în clădiri de birouri private cu mai mult de 50 de persoane simultan. În cadrul entităţilor publice şi private, obligaţia prezentării certificatului digital al UE privind COVID-19 revine membrilor Camerei Deputaţilor şi ai Senatului, persoanelor care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, precum şi tuturor categoriilor de personal care îşi desfăşoară activitatea în cadrul respectivelor entităţi", se arată în amendamentele adoptate de cele două comisii.

Costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate de către personalul unităţilor publice, de membrii Camerei Deputaţilor şi Senatului, de persoanele care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, de persoanele fizice - furnizori de servicii medicale, de dispozitive şi de medicamente.

Pentru personalul din cadrul unităţilor publice şi private care face dovada unei afecţiuni ce reprezintă contraindicaţie la vaccinare şi e stabilită de un medic de specialitate conform normelor medicale în vigoare, activitatea de testare se organizează cu suportarea costurilor de către angajator.

Pentru unităţile private, costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, se mai arată în propunerea legislativă amendată în comisiile de specialitate ale Senatului.

Ce se întâmplă dacă angajații nu prezintă certificatul digital

Conducerea unităţilor publice şi private verifică certificatele digitale prin intermediul aplicaţiei mobile "Check DCC".

Raporturile de serviciu în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private care nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale, pe o perioadă de 30 de zile. Suspendarea se constată prin dispoziţia scrisă a organului de conducere al unităţii. În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, raportul de serviciu încetează de drept.

Potrivit unui amendament al lui Florin Cîţu însuşit de comisie, suspendarea de drept nu operează sau, după caz, încetează în cazul persoanei vaccinate cu cel puţin o doză de vaccin. În acest caz persoana vaccinată beneficiază de testarea gratuită la locul de muncă exclusiv până la încheierea la termen a schemei complete de vaccinare, având obligaţia încheierii schemei complete în termenul stabilit de normele medicale. Dovada efectuării primei doze de vaccin se face cu adeverinţa de vaccinare.

Nerespectarea obligaţiilor care revin în sarcina persoanelor juridice reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, mai prevede proiectul.

Prevederile nu se aplică autorităţilor şi instituţiilor din cadrul autorităţii judecătoreşti, fiindu-le aplicabile dispoziţiile Legii nr. 114/2021 privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei de COVID-19.

Senatorul AUR Sorin Mateescu a apreciat că prin propunerea legislativă dreptul la muncă este îngrădit şi că testele trebuie să fie suportate de la bugetul de stat.

Preşedintele Comisiei de sănătate, Adrian Streinu-Cercel, şi-a exprimat nemulţumirea, într-o intervenţie online, că situaţia persoanelor care au trecut prin boală ca asimptomatice nu este reglementată în lege.

Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private ar putea intra miercuri în dezbaterea plenului Senatului, în calitate de primă cameră sesizată.

HotNews.ro