CFR SA suspendă temporar circulația mai multor trenuri CFR Călători - Datorii de peste 100 de milioane de lei către infrastructură
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat luni seară, 20 octombrie, că, începând de marți, 21 octombrie, ora 00:01, circulația unui număr important de trenuri Regio și InterRegio operate de CFR Călători va fi suspendată temporar.
UPDATE: Circulația trenurilor CFR Călători, reluată după acordul privind stingerea datoriilor de 80 de milioane de lei - Ministrul Transporturilor a intervenit în conflictul dintre companii
Decizia vine în contextul în care transportatorul feroviar de stat nu și-a achitat la termen datoriile către administratorul infrastructurii feroviare, aferente Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI).
Potrivit comunicatului oficial transmis de CFR SA, valoarea restanțelor depășește pragul de 100 de milioane de lei, mai exact 100.203.237,65 lei.
„Măsurile au caracter temporar, urmând ca circulația trenurilor să fie reluată imediat ce restanțele vor fi achitate integral”, precizează compania.
Zeci de trenuri Regio suspendate din 21 octombrie
De la miezul nopții de marți, 21 octombrie, vor fi oprite din circulație zeci de trenuri Regio, operate în special pe rute interjudețene cu trafic intens, din Moldova, Muntenia, Transilvania și Banat.
Printre garniturile vizate se numără:
-
R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur
-
R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur
-
R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur
-
R 7035, R 7038 (din 25 octombrie): București Nord – Urziceni și retur
-
R 8003: București Obor – Fetești
-
R 8005: București Obor – Constanța
-
R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur
-
R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur
-
R 3030 / R 3029: Brașov – București Nord și retur
-
R 3115 – R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur
-
R 3126 / R 3129: Gurahonț – Arad și retur
-
R 3127 / R 3128: Arad – Brad și retur
-
R 4105 / R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur
-
R 5002 – R 5017: Buzău – București Nord și retur
-
R 4331 – R 4338: Oradea – Halmeu, Satu Mare – Oradea și retur
-
R 4401 – R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur
-
R 4502: Siculeni – Brașov
-
R 4533 / R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur
-
R 2441 – R 2447: Târgu Mureș – Sibiu, Teiuș – Târgu Mureș și retur
-
R 2560 – R 2568: Mediaș – Sibiu, Sibiu – Sighișoara și retur
Trenurile InterRegio, oprite din 7 noiembrie
CFR SA mai precizează că, începând cu 7 noiembrie 2025, și mai multe trenuri InterRegio vor fi suspendate „până la noi dispoziții”, dacă situația financiară nu este remediată.
Printre acestea se numără:
-
IR 1633 / 1634: Brașov – București Nord și retur
-
IR 1661 / 1662: București Nord – Iași și retur
-
IR 1571 / 1574: București Nord – Galați și retur
-
IR 1599 / 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur
-
IR 1531 / 1530: Timișoara Nord – Baia Mare și retur (cu anulări începând din 8 noiembrie)
-
IR 1532 / 1533: Satu Mare – Timișoara Nord (ultimul, anulat din 10 noiembrie)
-
IR 1537 / 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur
-
IR 1743 / 1744: Arad – Oradea și retur
-
IR 1745 / 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur
Impact major asupra transportului feroviar de călători
Suspendarea acestor garnituri ar putea genera blocaje semnificative în transportul feroviar de pasageri, în special pe rutele de navetă și pe cele care asigură legături regionale importante.
Sindicatele din domeniu avertizează că decizia afectează direct zeci de mii de călători zilnic, în timp ce relațiile dintre CFR SA și CFR Călători rămân tensionate din cauza datoriilor acumulate în ultimul an.
Deși ambele companii sunt de stat, CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare – are obligația legală de a percepe tariful de utilizare a infrastructurii pentru fiecare tren operat, inclusiv de CFR Călători.
Surse din Ministerul Transporturilor susțin că se poartă discuții pentru deblocarea situației și plata parțială a restanțelor, astfel încât circulația trenurilor să poată fi reluată cât mai rapid.