Ministrul Educației, Daniel David: „Lupta împotriva drogurilor în școli trebuie dusă în parteneriat – între autorități, părinți și profesori”
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat vineri un set de măsuri strategice pentru prevenirea și combaterea consumului de droguri în unitățile de învățământ, subliniind că responsabilitatea nu revine doar instituțiilor statului, ci și părinților și comunităților locale. Oficialul a insistat asupra unei abordări integrate, care să combine prevenția educațională cu intervenția autorităților și sprijinul familial.
Mediul școlar trebuie protejat prin colaborare instituțională
„Asta poţi să o faci prin colaborare cu autorităţile locale, mai ales cele de ordine publică. Astfel, în jurul şcolilor, mediul să fie curat, să nu ai dealeri, consum de droguri sau alte forme de adicţie, jocuri de noroc şi aşa mai departe. Şi tot în afara şcolii contează foarte mult ce face familia, ce fac părinţii. Ce face familia are un rol fundamental în a preveni consumul de droguri. După aceea, sigur, ne mutăm în cadrul şcolii. Sunt câteva activităţi care trebuie coordonate între ele”, a declarat ministrul în cadrul emisiunii „Medika Antidrog”.
Daniel David a precizat că prevenirea consumului de droguri trebuie să înceapă din comunitate, printr-o prezență mai activă a polițiștilor în apropierea școlilor și prin acțiuni comune ale autorităților educaționale și de ordine publică.
Tratament și intervenție bazate pe știință
În ceea ce privește tratarea dependenței, ministrul Educației a subliniat importanța utilizării intervențiilor psihoterapeutice validate științific, care pot fi completate, acolo unde este cazul, de tratamente medicale coordonate.
„Aici putem vorbi mai ales de tratamente care ţin de intervenţii psihoterapeutice şi mă refer în primul rând la protocoale validate ştiinţific. Tratamentele psihoterapeutice se pot combina cu tratamentele medicale, dar în afara şcolii. Legătura cu Ministerul de Interne este esenţială pentru a avea mai mulţi poliţişti, mai ales acolo unde ştim că există riscuri. Există o mobilizare extraordinară pentru a ne ajuta să controlăm consumul de droguri şi violenţa în şcoală şi în jurul şcolii. Avem o colaborare strategică, foarte bună, cu Ministerul de Interne”, a precizat Daniel David.
Ghiduri pentru profesori: educație psihologică de bază
Ministrul Educației a anunțat, de asemenea, că ghidurile pentru prevenirea adicțiilor au fost deja distribuite în școli. Aceste materiale le oferă profesorilor noțiuni fundamentale de psihologie, necesare pentru a înțelege și a gestiona comportamentele de risc ale elevilor.
„Consumul de droguri este un comportament și are în spate mecanisme psihologice. Fără să-i transformi pe profesori în psihologi, trebuie să le dai câteva cunoștințe de bază. În ghid sunt descrise aspecte psihologice specifice pe diverse grupe de vârstă. Ghidurile pot fi folosite de la nivelul învățământului primar până la liceu”, a explicat Daniel David.
El a adăugat că scopul acestor instrumente este dezvoltarea autoreglării psihologice a elevilor – o capacitate care îi face mai puțin vulnerabili la tentațiile adictive.
„Dacă ai o autoreglare psihologică bună, ești mai puțin predispus la adicții. Profesorii trebuie să știe cum să-i ajute pe elevi să-și dezvolte aceste mecanisme interioare de echilibru și reziliență”, a concluzionat ministrul Educației.
Noile măsuri fac parte dintr-o strategie națională de prevenire a consumului de droguri în mediul școlar, dezvoltată în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne și cu organizațiile de specialitate în domeniul sănătății mintale.