Programul „Rabla”, sub semnul reducerilor și amânărilor: Industria auto pierde zeci de mii de vânzări potențiale

Industria auto românească estimează că cel puțin 10.000 de autovehicule ar fi putut fi vândute prin Programul „Rabla”, dacă acesta ar fi fost lansat la termen, în luna iunie, conform planificării inițiale. În realitate, însă, debutul a fost amânat de mai multe ori, pe fondul reducerilor masive de buget, iar programul a pornit abia pe 30 septembrie — mult mai târziu și cu fonduri considerabil diminuate.

Oct 17, 2025 - 12:50
Programul „Rabla”, sub semnul reducerilor și amânărilor: Industria auto pierde zeci de mii de vânzări potențiale
Imagine cu caracter ilustrativ

Cea mai afectată componentă este „Rabla Plus”, destinată achiziției de mașini electrice. Bugetul dedicat persoanelor fizice a fost tăiat drastic, de la peste 600 de milioane de lei la doar 120 de milioane de lei, o reducere de 80% care a limitat semnificativ capacitatea programului de a sprijini tranziția către mobilitatea verde. În același timp, fondurile de 610 milioane de lei pentru companii și cele 120 de milioane de lei alocate unităților administrativ-teritoriale și instituțiilor publice au fost eliminate complet din schemă.

Efectele nu au întârziat să se vadă. Până la data de 16 octombrie, doar 4.420 de persoane fizice au depus dosare pentru „Rabla Electric”, acoperind aproximativ 65% din bugetul disponibil. În schimb, sesiunea dedicată autovehiculelor cu motoare termice a cunoscut o cerere ridicată, bugetul de 80 de milioane de lei fiind epuizat într-un timp record.

Reprezentanții industriei atrag atenția că aceste sincope și ajustări bruște ale bugetului subminează stabilitatea pieței auto și descurajează planurile de investiții ale dealerilor și producătorilor. Mai mult, decalarea programului cu câteva luni a condus la o scădere semnificativă a vânzărilor în perioada de vară, perioadă tradițional activă pentru piața auto.

„Este o pierdere dublă – pentru industrie, care a ratat un volum important de vânzări, și pentru consumatori, care nu au mai avut acces la stimulentele promise pentru achiziția de vehicule electrice”, au declarat surse din sectorul auto.

În timp ce alte state europene accelerează programele de electrificare, România riscă să piardă ritmul, transformând „Rabla Electric” dintr-un motor al tranziției verzi într-un program simbolic, marcat de amânări și fonduri insuficiente.