CNA cere includerea educației media în Strategia Națională de Securitate: „România se confruntă cu un val periculos de dezinformare”

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere ca educația media să fie inclusă ca pilon strategic în viitoarea Strategie Națională de Securitate a României, într-o solicitare oficială transmisă președintelui României, Nicușor Dan. Instituția atrage atenția asupra faptului că România se confruntă cu un nivel alarmant de dezinformare, manipulare online și vulnerabilități informaționale care afectează siguranța națională.

Oct 14, 2025 - 13:56
CNA cere includerea educației media în Strategia Națională de Securitate: „România se confruntă cu un val periculos de dezinformare”
Imagine cu caracter ilustrativ

Gravitatea și amploarea riscurilor asociate proliferării dezinformării în spațiul digital impun tratarea educației media ca prioritate de securitate națională”, se arată în documentul adoptat de CNA în ședința publică din 14 octombrie.


CNA: Educația media, instrument de apărare în fața propagandei

Vicepreședintele instituției, Valeriu Jucan, a explicat că noua strategie ar trebui să includă măsuri concrete de alfabetizare media și de dezvoltare a gândirii critice, pentru ca populația să poată recunoaște și contracara dezinformarea.

„CNA, în ansamblu, propune ca de această dată să fie prevăzute mai clar elemente care țin de educație media, alfabetizare și dezvoltarea competențelor de gândire critică. Este adevărat, și actuala Strategie de Apărare a Țării include conceptul, însă, având în vedere ultimele evoluții, considerăm că subiectul trebuie dezvoltat și completat cu aspecte privind susținerea financiară și nominalizarea instituțiilor responsabile”, a declarat Jucan.


Vot strâns în plenul CNA

Propunerea a fost aprobată cu 10 voturi „pentru” și unul „împotrivă”. Singurul vot negativ a venit din partea lui Georgică Severin, care a susținut că astfel de chestiuni nu ar trebui înaintate Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), având în vedere că CNA este o instituție subordonată Parlamentului, nu Președinției.


România, țintă a campaniilor hibride în 2024

În solicitarea transmisă președintelui, CNA citează date din rapoartele Parchetului General, potrivit cărora România a fost vizată, în timpul alegerilor din 2024, de campanii hibride de amploare, desfășurate din exterior și susținute prin tehnologii bazate pe Inteligență Artificială.

Scopul acestor campanii, arată documentul, a fost influențarea opiniei publice, destabilizarea instituțiilor democratice și erodarea încrederii cetățenilor în stat.

„Ne aflăm în plin război hibrid, în care armele nu sunt tancurile, ci știrile false, propaganda online și atacurile cibernetice menite să ne slăbească din interior”, se arată în avertismentul CNA.


Educația media – o chestiune de securitate națională

Consiliul Național al Audiovizualului insistă ca educația media să fie tratată nu doar ca un instrument educațional, ci ca un element de protecție strategică în fața dezinformării și propagandei străine.
Oficialii consideră că doar prin formarea spiritului critic și alfabetizarea digitală a populației, România poate construi o reziliență reală în fața amenințărilor informaționale tot mai sofisticate.