Ministerul Educației interzice compararea și discutarea publică a notelor elevilor: Performanțele vor fi comunicate confidențial

Ministerul Educației introduce noi reguli privind modul în care rezultatele școlare ale elevilor pot fi comunicate, interzicând profesorilor și învățătorilor să discute notele sau calificativele în fața clasei ori în cadrul ședințelor cu părinții. Decizia are ca obiectiv protejarea elevilor de situațiile în care sunt expuși comparațiilor sau judecăților publice, considerate de specialiști drept factori care pot afecta stima de sine și motivația copiilor.

Oct 8, 2025 - 21:47
Ministerul Educației interzice compararea și discutarea publică a notelor elevilor: Performanțele vor fi comunicate confidențial
Foto: Unsplash / Imagine cu caracter ilustrativ

Confidențialitate totală asupra rezultatelor

Conform ordinului emis de Minister, accesul la punctajele și calificativele obținute de elevi este limitat strict la cadrul didactic, elev și părinte. Rezultatele nu vor mai putea fi discutate în clasă, nici măcar sub formă de exemple, iar la ședințele cu părinții vor fi evitate comparațiile între copii.

Măsura vine după ce, în urmă cu cinci ani, s-a decis anonimizarea mediilor obținute la examenele naționale, acestea fiind afișate pe baza unor coduri, și se extinde acum și asupra testărilor unice pentru clasele mici.

Argumente și controverse

Reprezentanți ai părinților susțin decizia, considerând că astfel copiii nu mai sunt puși în situații umilitoare. „Creează anumite limitări ale copilului. O să se gândească: nu sunt bun de nimic. Nu mi se pare o idee bună ca rezultatele să fie discutate public”, a declarat un părinte pentru Știrile Pro TV.

Pe de altă parte, unii profesori atrag atenția că părinții cer frecvent comparații pentru a înțelege unde se situează copilul lor în raport cu ceilalți. „Nu este naturală această tendință, dar ea există. Profesorii evită comparațiile explicite, însă copiii detectează oricum diferențele”, explică psihologul Simona Hainagiu.

Există și voci care consideră măsura excesivă. Directoarea unei școli afirmă că tradițional comunicarea rezultatelor în fața clasei avea și o valoare educativă: „N-am fost niciodată de acord să facem comparații între copii, dar cred că ar trebui să lucrăm mai mult cu părinții. Eu, ca om care am prins alte vremuri, aș prefera să comunicăm rezultatele direct, deschis.”

Un nou pas în „dezbaterea comparațiilor”

Decizia Ministerului Educației reflectă o tendință mai amplă la nivel european de a proteja intimitatea elevilor și de a încuraja o evaluare individualizată, axată pe progresul personal. În același timp, ea deschide o dezbatere dificilă în sistemul educațional românesc: cât de multă transparență își doresc părinții și cât de multă discreție este necesară pentru a proteja dezvoltarea emoțională a copiilor.