Reformă structurală în educație: Ministrul Daniel David vrea reducerea numărului de școli cu personalitate juridică și eficientizarea claselor

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o serie de măsuri menite să restructureze sistemul de învățământ din România, începând cu reducerea numărului de unități de învățământ cu personalitate juridică. Într-o intervenție la Digi24, ministrul a explicat că această reformă ar duce la o scădere cu aproximativ 900 a numărului de posturi de directori de școală, fără ca aceștia să fie excluși din sistemul educațional. Potrivit declarațiilor sale, actualii directori vor reveni la catedră, în calitate de profesori.

Iul 5, 2025 - 18:38
Reformă structurală în educație: Ministrul Daniel David vrea reducerea numărului de școli cu personalitate juridică și eficientizarea claselor
Foto: Daniel David / Ministerul Educației - România

Școli mai mari, administrație mai puțină

Reforma prevede majorarea pragului de elevi necesar pentru ca o unitate de învățământ să aibă personalitate juridică, de la 300 la 500 de copii. În prezent, sistemul este caracterizat printr-o fărâmițare excesivă, multe dintre școli funcționând cu un număr redus de elevi, dar cu toate structurile de conducere și administrare aferente.

„Încercăm să creştem numărul de copii necesari pentru ca o unitate şcolară să aibă personalitate juridică. Acum avem foarte multe unități școlare mici, sistemul este extrem de fragmentat. Dacă facem această ajustare, eliberăm în jur de 900 de poziții de director, care vor reveni la predare”, a declarat ministrul Educației.

Optimizarea structurii claselor

O altă măsură vizată de ministrul David este revizuirea limitelor privind numărul de elevi într-o clasă. În prezent, normele permit un interval foarte larg – între 10 și 24 de elevi – fapt care, în opinia sa, conduce la ineficiență bugetară. Noua propunere urmărește majorarea pragului minim și maxim cu câte două locuri per clasă, iar în situații excepționale, cu justificare solidă, numărul maxim ar putea fi extins până la 30 de elevi.

„Am avut cazuri în care, dacă erau înscriși trei copii în plus față de limita maximă, se formau două clase. Asta însemna dublarea resurselor: două săli, două norme didactice, două cheltuieli administrative. Sistemul nu își permite acest tip de ineficiență”, a explicat ministrul.

Aliniere la standardele europene

Daniel David a subliniat că toate aceste schimbări sunt inspirate din bunele practici europene, însă trebuie adaptate la realitățile financiare și demografice ale României. El a recunoscut că în 2023 au fost adoptate unele măsuri „idealiste” care au generat costuri greu de susținut de către bugetul național.

„Am vizat soluții apropiate de ideal, dar în condițiile în care România nu își permite, încă, astfel de standarde. Este timpul să ne aliniem la o realitate sustenabilă”, a adăugat ministrul.

Reforma propusă de Daniel David se înscrie într-un efort mai amplu de eficientizare a sistemului educațional românesc, cu scopul de a reduce costurile, a optimiza resursele și a asigura o mai bună coerență administrativă și pedagogică. Rămâne de văzut în ce măsură aceste măsuri vor primi sprijin din partea sindicatelor din educație și al autorităților locale, în contextul unei infrastructuri deja tensionate și a unui personal didactic adesea insuficient.