Nouă taxă auto din 2025: Șoferii români, în fața unei presiuni fiscale fără precedent - Mașinile vechi ar putea fi taxate cu până la 1.900 lei anual

Guvernul României pregătește introducerea, începând cu luna iulie 2025, a unei noi taxe auto cu caracter ecologic, în cadrul unei reforme impuse de angajamentele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Noua măsură fiscală, structurată ca o ecotaxă, vizează atât persoanele fizice, cât și operatorii din sectorul transporturilor.

Iul 1, 2025 - 17:59
Nouă taxă auto din 2025: Șoferii români, în fața unei presiuni fiscale fără precedent - Mașinile vechi ar putea fi taxate cu până la 1.900 lei anual
Foto: dgozgozz

Taxa de poluare auto – o condiționalitate PNRR cu impact bugetar și social

Potrivit declarațiilor ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, implementarea taxei este o cerință obligatorie pentru continuarea fluxurilor de finanțare din fondurile europene destinate tranziției verzi. Astfel, începând cu iulie 2025, România va introduce un nou sistem de taxare a autovehiculelor, calibrat în funcție de emisiile de CO₂, norma de poluare și vechimea mașinii.

„Există jaloane cu caracter sensibil din punct de vedere politic. Ecotaxa pentru mijloacele de transport este unul dintre acestea. Ea va afecta atât persoanele fizice, cât și transportatorii. Guvernul este hotărât să respecte calendarul, iar în iulie 2025 ar trebui să apară ordinul de ministru care stabilește tarifele pentru vehiculele grele”, a declarat Pîslaru.

Mașinile vechi, penalizate. Taxe de până la 1.900 lei pe an pentru autovehiculele poluante

În centrul acestei reforme se află dorința de a reduce drastic numărul autoturismelor vechi și foarte poluante din parcul auto național. Conform propunerilor analizate, autoturismele cu normă de poluare Euro 2 sau inferioară, mai vechi de 20 de ani, ar putea fi impozitate cu sume anuale cuprinse între 1.750 și 1.900 de lei.

Apeluri în acest sens au fost lansate public și de reprezentanți ai industriei auto. Mihai Bordeanu, director general al Automobile Dacia, a afirmat că „România are nevoie de o presiune fiscală reală pentru a încuraja reînnoirea parcului auto”. În opinia sa, un impozit consistent este singura soluție pentru descurajarea utilizării vehiculelor foarte poluante.

Mecanismul ecotaxei: plată la înmatriculare și impozit anual diferențiat

Conform planului guvernamental, noua taxă va avea două componente:

  1. O contribuție inițială percepută la înmatricularea vehiculului – în funcție de norma Euro și de emisiile declarate;

  2. O taxă anuală integrată în impozitul auto, modificând articolul 470 din Codul Fiscal.

Această structură va transforma impozitul auto într-un instrument de politică de mediu, cu o valoare crescută semnificativ pentru vehiculele poluante și o taxare preferențială pentru mașinile electrice și hibride.

Camioanele și transportul greu intră sub incidența sistemului TollRo

Pentru vehiculele comerciale de mare tonaj – în special camioane de peste 3,5 tone –, noul sistem de taxare va fi implementat prin platforma TollRo, care înlocuiește rovinieta clasică. Taxarea va fi dinamică, în funcție de kilometrii parcurși și de nivelul de emisii, în conformitate cu standardele impuse de Directiva Eurovignette.

Estimările preliminare indică tarife între 0,04 și 0,15 euro/km, în funcție de clasa de poluare. În paralel, se pregătește și o taxă anuală fixă pentru transportatori, diferențiată în funcție de tonaj și normă de emisii. Camioanele cu standard Euro 3 ar putea ajunge să plătească până la 5.000 de lei anual.

Impact social: taxă dureroasă pentru familiile cu venituri mici și potențial inflaționist

Noua ecotaxă riscă să afecteze în mod disproporționat familiile cu venituri reduse, care sunt deținătorii majoritari ai vehiculelor vechi. În paralel, transportatorii avertizează că introducerea TollRo va conduce la o creștere cu 5–10% a prețurilor bunurilor de larg consum, întrucât costurile suplimentare vor fi transferate către consumatorul final.

Termene și aplicabilitate

  • Iulie 2025: Emiterea ordinului de ministru care va stabili tarifele aplicabile pentru vehiculele grele și sistemul TollRo.

  • 2026 (estimativ): Intrarea în vigoare a modificărilor Codului Fiscal pentru persoanele fizice și implementarea taxei anuale auto pentru autovehicule înmatriculate.


Reforma fiscală propusă prin introducerea ecotaxei marchează un moment de cotitură în politica de mobilitate și mediu a României. Dacă pe de o parte adresează nevoia de a alinia țara la standardele europene privind decarbonizarea transportului, pe de altă parte aduce riscul unor tensiuni sociale și economice semnificative, mai ales în lipsa unor programe eficiente de sprijin pentru categoriile vulnerabile.