Sporuri pentru gestionarea fondurilor europene, între 5% și 50%: Ministerul Dezvoltării propune un sistem bazat pe performanță și progres demonstrabil
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a lansat, marți, în consultare publică, un proiect normativ menit să reformeze modul de acordare a sporurilor pentru angajații implicați în gestionarea fondurilor europene. Potrivit inițiativei, sporurile vor fi acordate în funcție de timpul efectiv lucrat lunar și de valoarea proiectului, doar dacă progresul în implementare este dovedit prin rapoarte trimestriale, aprobate de ordonatorul de credite.

De la alocări uniforme la meritocrație administrativă
„Introducem meritocrația în administrația publică. Cei care contribuie efectiv la atragerea și utilizarea fondurilor europene vor putea beneficia de sporuri de până la 50%, în funcție de realizările concrete. Cei care nu livrează rezultate nu vor primi acești bani publici suplimentari,” a subliniat ministrul dezvoltării, Cseke Attila.
Documentul propus modifică regulamentul-cadru privind criteriile de stabilire a majorărilor salariale pentru personalul plătit din fonduri publice și reglementează condițiile de înființare a posturilor în afara organigramei pentru instituțiile care implementează proiecte europene nerambursabile, inclusiv cele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Sporurile – condiționate de timp și valoare, dar și de progresul real
Acordarea sporurilor va fi condiționată de:
-
Timpul efectiv lunar lucrat în cadrul proiectelor de investiții;
-
Valoarea proiectului gestionat;
-
Demonstrarea progresului, prin raport de progres trimestrial validat de ordonatorul de credite.
Astfel, în funcție de cumularea acestor criterii, nivelul sporului poate varia între 5% și 50%.
Ce înseamnă „progres” într-un proiect finanțat european?
Pentru ca un proiect să fie considerat „în progres”, trebuie îndeplinite cel puțin una dintre următoarele condiții:
-
O creștere de minimum 5% a execuției documentare (cereri de plată, studii, avize etc.);
-
O creștere de minimum 3% a execuției fizice;
-
Derularea sau recepția a cel puțin 3% din activitățile eligibile (bunuri, lucrări, servicii), raportate la complexitatea proiectului.
Exemple concrete de aplicare
-
Pentru un angajat care a lucrat sub 20 de ore pe lună într-un proiect, sporul poate fi de 5–10%, în funcție de valoarea acestuia;
-
În cazul în care timpul lucrat depășește 80 de ore lunar, iar proiectul are o valoare de peste 20 milioane lei, sporul poate ajunge la maximum 50%.
Control și responsabilitate în gestionarea fondurilor
Într-un demers de responsabilizare a administrației, proiectul prevede că rapoartele de progres pot fi verificate de Curtea de Conturi a României. În cazul în care se constată neconcordanțe între raportul întocmit și realitatea din teren, răspunderea pentru sumele încasate nelegal este solidară – fiind asumată de întreaga echipă de proiect, persoanele implicate în circuitul de avizare și ordonatorul de credite.
Termen de aplicare
Măsurile propuse în acest proiect urmează să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2025, oferind astfel un răgaz instituțiilor implicate să se adapteze noilor cerințe și să-și calibreze structurile administrative pentru un sistem de recompensare corelat cu performanța reală în atragerea și gestionarea fondurilor europene.
Proiectul marchează o schimbare de paradigmă în administrația publică, mizând pe transparență, eficiență și motivare bazată pe rezultate concrete, în special într-un domeniu critic pentru dezvoltarea României – accesarea și implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene.