Tichete pentru plata energiei, după expirarea plafonării: Cine beneficiază, în ce condiții și ce urmează după 1 iulie

Ministerul Muncii a lansat un proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) care redefinește sprijinul acordat populației pentru plata facturilor la energie electrică, în contextul în care, de la 1 iulie 2025, măsurile de plafonare-compensare expiră. Documentul stabilește noile criterii de eligibilitate pentru acordarea tichetelor valorice de sprijin energetic și introduce o redefinire a categoriilor de beneficiari.

Iun 15, 2025 - 19:59
Tichete pentru plata energiei, după expirarea plafonării: Cine beneficiază, în ce condiții și ce urmează după 1 iulie
Foto: Alexander Stein

Totuși, proiectul nu poate fi adoptat de actualul guvern interimar, fiind necesară învestirea unui Executiv cu puteri depline pentru aprobarea lui oficială.


De la „consumator vulnerabil” la „consumator casnic afectat de sărăcie energetică”

Proiectul propune abandonarea termenului juridic de „consumator vulnerabil” în favoarea celui de „consumator casnic afectat de sărăcie energetică”. Noua definiție acoperă persoane fizice – cetățeni români, străini sau apatrizi – cu reședință legală în România, ale căror venituri nu permit acoperirea cheltuielilor cu energia electrică.

Această recalibrare semantică reflectă intenția autorităților de a concentra sprijinul financiar pe acele gospodării cu resurse limitate, afectate de creșterile semnificative de prețuri care urmează expirării schemei de plafonare.


Cum arată tichetul de energie și cine îl distribuie

Sprijinul va fi acordat sub forma unui „tichet de energie”, document fizic fără valoare nominală, distribuit de Compania Națională Poșta Română. Acesta va putea fi folosit exclusiv pentru plata facturilor la energie electrică, în conformitate cu prevederile legale și doar pe teritoriul României.

Tichetul nu are o valoare expres menționată în proiect, dar va fi emis lunar, pentru un singur loc de consum per beneficiar, cu respectarea criteriilor prevăzute în ordonanță.


Criterii de eligibilitate: cine poate primi sprijinul

Proiectul de OUG prevede majorarea pragurilor de venit pentru accesarea sprijinului, după cum urmează:

1. Cazuri generale:

  • Persoană singură: venit net lunar sub 2.574 lei

  • Familie: venit net lunar per membru sub 1.784 lei

2. Cazuri speciale (cu praguri mai mari):

  • Persoane cu handicap (grad grav, accentuat, mediu):

    • Singuri: max. 3.641 lei/lună

    • Familii: max. 2.460 lei/membru

  • Persoane dependente de aparate medicale alimentate cu energie electrică sau cu dizabilități locomotorii/comunicare:

    • Praguri identice celor de mai sus.

  • Familii cu cel puțin 3 copii sub 18 ani (sau până la 26 ani dacă urmează o formă de învățământ):

    • max. 2.460 lei/membru

  • Familii monoparentale cu copii sub 18 ani (sau până la 26 ani în caz de studii):

    • max. 2.460 lei/membru

Excluderi de la sprijin

Sunt exceptate de la acest ajutor:

  • Persoanele care nu au domiciliu legal în România;

  • Cele care nu pot dovedi reședința în România;

  • Persoanele private de libertate;

  • Beneficiarii serviciilor sociale în regim rezidențial public sau privat.


Procedura de solicitare: doar online, prin aplicația EPIDS

Sprijinul va putea fi solicitat exclusiv online, prin intermediul platformei EPIDS, gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Cererea va putea fi completată fie direct de beneficiar, fie cu sprijinul:

  • autorităților publice locale,

  • oficiilor poștale de care aparțin solicitanții,

  • furnizorilor de energie electrică.

Lipsa sprijinului instituțional pentru completarea și transmiterea cererilor va constitui contravenție și va fi sancționată cu amendă.

Formularul tip pentru solicitare este disponibil aici.


Context legislativ: cine este, de fapt, „consumator vulnerabil”?

Conform Legii 226/2021 și Legii energiei nr. 123/2012, consumatorii vulnerabili pot fi încadrați astfel:

  • venit mic (sub 2.053 lei pentru persoana singură; sub 1.386 lei/membru de familie),

  • vârstnici (pensionari peste vârsta legală),

  • persoane cu afecțiuni medicale ce necesită echipamente electrice,

  • persoane izolate geografic.

Măsurile curente de sprijin includ:

  • Ajutor pentru încălzirea locuinței (noiembrie–martie),

  • Supliment pentru energie (sume fixe lunare: 30 lei/lună electricitate, 10 lei/lună gaze),

  • Reduceri de 50% la energie pentru locuitorii din Delta Dunării și Munții Apuseni.


Ce urmează după 1 iulie? Prețurile fără plafonare

După expirarea plafonării pe 30 iunie, furnizorii de energie au transmis deja noile tarife pentru populație.

Până la 30 iunie, prețurile plafonate sunt:

  • 0,68 lei/kWh (consum < 100 kWh)

  • 0,80 lei/kWh (consum 100–255 kWh)

  • 1,30 lei/kWh (consum > 255 kWh)

După 1 iulie, fără plafonare:

  • PPC (Enel): 1,55 lei/kWh + 0,43 lei/zi abonament

  • Electrica Furnizare: 1,50–1,59 lei/kWh (în funcție de zona de rețea)

  • Premier Energy (fost CEZ): 1,50–1,58 lei/kWh

  • Hidroelectrica: cea mai mică ofertă – 0,45 lei/kWh preț de furnizare; preț final între 1,03 și 1,19 lei/kWh


O redefinire necesară, dar incertă fără guvern stabil

Noua schemă de sprijin aduce o reevaluare a criteriilor de protecție socială în contextul exploziei prețurilor la energie. Totuși, până la învestirea unui guvern cu atribuții depline, rămâne în aer aprobarea oficială a noilor măsuri.

Fără o intervenție rapidă, zeci de mii de gospodării riscă să fie lăsate fără sprijin în fața unor facturi care, după toate estimările, vor depăși cu mult nivelurile suportabile pentru veniturile medii și mici din România.