Criza din Orientul Mijlociu blochează aeroporturile românești: Otopeni, fără locuri de parcare pentru avioane după mutarea aeronavelor din Israel

Conflictul în escaladare dintre Israel și Iran are efecte directe și asupra României, unde aeroporturile internaționale au început să găzduiască avioane civile deviate de la Tel Aviv, ca măsură de siguranță în fața unui potențial atac iranian de proporții. Cel mai afectat este Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni), care a atins capacitatea maximă de parcare a aeronavelor și a anunțat că nu mai acceptă avioane fără zboruri regulate până pe 17 iunie, potrivit informațiilor obținute de Boardingpass.ro.

Iun 15, 2025 - 14:18
Criza din Orientul Mijlociu blochează aeroporturile românești: Otopeni, fără locuri de parcare pentru avioane după mutarea aeronavelor din Israel
Imagine cu caracter ilustrativ

Aeroporturile românești, refugiu pentru aeronave civile

În data de vineri, 13 iunie, în urma escaladării conflictului militar din Orientul Mijlociu, 11 aeronave civile au fost relocate în România. Dintre acestea, una a aterizat la Craiova, șase la Aeroportul Internațional „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București și patru la Otopeni.

Decizia de redirecționare a fost luată de companiile aeriene KlasJet, Fly Lili, Dan Air, HelloJets și EL AL Airlines, ca măsură de precauție, în contextul unei posibile reacții militare din partea Iranului la atacul israelian de amploare desfășurat în zorii aceleiași zile. La bordul acestor aeronave se aflau doar membrii echipajelor, fără pasageri.

Situație fără precedent la Otopeni. Băneasa, în pragul blocajului

Autoritățile aeroportuare au anunțat că, din cauza lipsei locurilor de parcare pentru aeronave, Otopeni nu va mai permite aterizarea avioanelor care nu sunt incluse în programul de zboruri comerciale regulate. Măsuri similare sunt analizate și în cazul aeroportului Băneasa, aflat la rândul său aproape de capacitatea maximă.

Este o situație rar întâlnită în aviația civilă din România, care reflectă tensiunile internaționale în creștere și interdependența între securitatea regională și funcționarea infrastructurii critice din alte țări.

Zborurile România–Israel, suspendate în mare parte

În paralel, majoritatea zborurilor comerciale dintre România și Israel au fost anulate până cel puțin pe 17 iunie, în urma instabilității din regiune. Excepție fac HiSky, care plănuiește să reia zborurile între București și Tel Aviv pe 16 iunie, și FlyOne, care a scos la vânzare bilete pentru cursele București–Tel Aviv și Chișinău–Tel Aviv pentru 15 iunie.

Israelul lovește Teheranul: „Trezirea Leului”

Criza care a generat această reconfigurare aeriană de urgență a pornit de la o ofensivă israeliană fără precedent împotriva Iranului, lansată vineri dimineață sub denumirea simbolică „Trezirea Leului” – o trimitere biblică la ideea unui Israel reînviat și puternic.

Sursele militare iraniene au declarat că aproape 200 de avioane de luptă israeliene au fost implicate în raiduri aeriene masive care au vizat inclusiv infrastructura nucleară și militară din Teheran și din alte orașe-cheie. Printre victimele atacurilor se numără șase cercetători implicați în programul nuclear iranian, precum și mai mulți comandanți de rang înalt ai forțelor armate. Cel mai notabil dintre aceștia ar fi generalul Gholam Ali Rashid, o figură influentă din cadrul Gardienilor Revoluției.

Fotografii cu premierul israelian Benjamin Netanyahu la Zidul Plângerii, publicate cu o zi înaintea atacului, sunt interpretate retroactiv ca un semnal simbolic al iminenței unei operațiuni militare majore.

România, între solidaritate și precauție

Mutarea avioanelor din Israel pe teritoriul României evidențiază rolul strategic al țării noastre în contextul geopolitic regional, dar și vulnerabilitățile infrastructurale în fața unor crize internaționale majore. Pe fondul acestei tensiuni, autoritățile române continuă să monitorizeze evoluțiile din Orientul Mijlociu, pregătindu-se să gestioneze eventuale efecte în lanț care pot afecta spațiul aerian, securitatea regională sau transportul civil.