TAROM continuă restructurarea: Compania a vândut participația de 50% din Romanian Fueling Services către Air BP și vizează profit operațional fără sprijin de stat

București, 9 iunie 2025 - Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM a anunțat marți finalizarea cu succes a uneia dintre etapele-cheie din Planul de Restructurare aprobat de Comisia Europeană, prin vânzarea participației de 50% din capitalul Romanian Fueling Services S.R.L. (RFS) către partenerul său de lungă durată, Air British Petroleum (Air BP).

Iun 10, 2025 - 16:42
TAROM continuă restructurarea: Compania a vândut participația de 50% din Romanian Fueling Services către Air BP și vizează profit operațional fără sprijin de stat
Imagine cu caracter ilustrativ

Această tranzacție, încheiată în urma unui contract semnat la 26 martie 2025 și validată recent de autoritățile competente, reprezintă o nouă reușită în procesul amplu de redresare al companiei aeriene de stat, aflată în plin proces de repoziționare economică, cu obiectivul declarat de a reveni pe profit fără ajutor financiar din partea statului.


Obligații asumate în schimbul ajutorului de stat

Vânzarea participației la RFS face parte din angajamentele asumate de statul român în cadrul planului de restructurare aprobat la nivel european. Conform acestuia, TAROM este obligată să renunțe la participările din companii în care deține control majoritar (peste 50%) sau control negativ (50%), dar care nu fac parte din obiectul principal de activitate – transportul aerian de pasageri și marfă.

Această măsură este menită să reducă prezența economică a TAROM în zone adiacente, care ar putea afecta competiția de piață, și trebuie implementată complet până cel târziu în anul 2026, încheierea perioadei de restructurare.


Tranzacție strategică cu un partener de referință în aviație

Romanian Fueling Services, companie mixtă de alimentare cu combustibil aviatic, era deținută în mod egal de TAROM și Air BP – unul dintre cei mai mari furnizori globali de carburant pentru aviație. În momentul în care TAROM și-a exprimat intenția de a vinde participația, Air BP și-a exercitat dreptul de preempțiune și a preluat integral controlul companiei.

„Suntem încântați că am reușit finalizarea unei tranzacții importante alături de Air BP, partenerul nostru strategic de încredere. Această colaborare a oferit stabilitate în timp și este un pas solid înainte în planul nostru de transformare”, a declarat Costin Iordache, directorul general TAROM.


Un plan de restructurare ambițios: de la lichidări la modernizare

Vânzarea participației la RFS se alătură altor măsuri implementate sau anunțate de TAROM în cadrul planului de restructurare, care urmărește reducerea pierderilor istorice, stabilizarea financiară și atingerea profitabilității sustenabile. Printre cele mai importante acțiuni:

  • Valorificarea sloturilor de operare de pe Aeroportul Heathrow, una dintre cele mai costisitoare rute operate de companie, vândute către Qatar Airways.

  • Vânzarea aeronavelor AIRBUS A318, considerate ineficiente din punct de vedere economic.

  • Modernizarea flotei, cu noi aeronave Boeing 737 MAX 8, programate să intre în operare începând cu 2026.

  • Investiții în digitalizare și optimizare operațională, menite să îmbunătățească performanța și eficiența în zona principală de activitate – transportul aerian comercial.


Rezultate financiare în redresare: de la pierderi istorice la profit estimat

După aproape două decenii de pierderi constante și acumulare de datorii, TAROM a înregistrat în 2023 o reducere semnificativă a pierderilor, cu 174 de milioane de lei, coborând pentru prima dată sub pragul de 100 de milioane de lei pierdere brută.

Conform Bugetului de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2024, compania estimează un profit operațional de peste 278 milioane lei, ceea ce ar marca o schimbare istorică în traiectoria economică a transportatorului național.

„Obiectivul nostru este clar: un TAROM sustenabil, competitiv, profitabil și independent de intervenții financiare din partea statului. Tranzacțiile recente consolidează această viziune”, a adăugat Costin Iordache.


Despre TAROM

Înființată în 1954, TAROM operează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și este membră a alianței SkyTeam din 2010. Deși istoric influentă în regiunea Europei de Sud-Est, compania a fost afectată în ultimele decenii de pierderi financiare, management instabil și concurență tot mai dură din partea operatorilor low-cost.

Cu un plan clar de restructurare, măsuri financiare ferme și o strategie de modernizare a flotei, TAROM încearcă astăzi să revină ca un jucător relevant în aviația comercială regională și europeană.