Taxa de poluare, oficială din 2026: Statul pregătește sistemul electronic de monitorizare totală a șoferilor - Peste un sfert de miliard de lei, investiți prin PNRR
Un nou val de taxe rutiere, cu impact major asupra milioanelor de posesori de autoturisme non-electrice din România, va deveni realitate începând cu trimestrul al doilea din 2026, potrivit angajamentelor asumate de statul român prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În centrul noii politici de tarifare rutieră se află principiul european al „poluatorului plătește”, pe care autoritățile îl vor implementa printr-un sistem informatic integrat de supraveghere și taxare.

Obiectiv: decarbonizarea transportului și scoaterea din circulație a mașinilor poluante
Reforma este prevăzută la Componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR, și vizează introducerea unei taxe de utilizare a infrastructurii rutiere în funcție de norma de poluare. Altfel spus, șoferii vor plăti mai mult pentru rovinietă, impozit auto și trecerea pe anumite drumuri dacă vehiculul lor nu respectă standarde ridicate de emisii.
Jalonul 59 din PNRR impune adoptarea unei legi care să reglementeze un nou sistem de taxare, diferențiat în funcție de tipul autovehiculului, distanța parcursă și nivelul de emisii. În mod concret, vehiculele grele vor fi taxate în regim distance-based, iar autoturismele și vehiculele ușoare în regim time-based, ambele moduri urmând să integreze criterii ecologice stricte.
Monitorizare digitală: nimeni nu scapă
Pentru a implementa acest nou sistem, Ministerul Transporturilor va investi peste 281 de milioane de lei (inclusiv TVA), bani proveniți din PNRR, într-un sistem informatic electronic centralizat de tarifare rutieră. Proiectul, denumit „TollRo”, va fi administrat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și va acoperi integral rețeaua națională de drumuri.
Acest sistem va include funcții de:
-
tarifare diferențiată în funcție de perioada de utilizare și clasa de emisii a vehiculului;
-
urmărire a distanței parcurse pentru camioane și alte vehicule grele;
-
integrarea automată a taxei de poluare în rovinietă și în impozitul pe autovehicul;
-
măsuri de descurajare fiscală pentru deținerea și utilizarea vehiculelor cu emisii ridicate.
Toate aceste funcții vor fi reglementate de Legea nr. 226/2023, care transpune directivele europene privind taxarea rutieră și impune alinierea României la standardele ecologice ale Uniunii Europene.
De ce se întâmplă asta: infrastructura subfinanțată, rețeaua rutieră deficitară
Ministerul Transporturilor justifică măsurile prin criza cronică de finanțare a infrastructurii rutiere. Actualul sistem de taxare – bazat pe rovinietă, taxa de pod și alte tarife punctuale – nu mai acoperă costurile de întreținere ale rețelei de drumuri naționale.
Potrivit autorităților, gradul ridicat de uzură a infrastructurii, lipsa unei rețele coerente și managementul ineficient afectează negativ conectivitatea României cu piețele internaționale și scade competitivitatea economică internă. Noua abordare, spun oficialii, are ca scop atragerea de fonduri pentru investiții masive în transportul rutier și feroviar, în acord cu politica de infrastructură a UE – care prevede o rețea integrată de transport până în 2030 (pentru nucleul principal) și 2050 (pentru rețeaua extinsă).
Ce urmează pentru șoferi
Din T2-2026, sistemul electronic de tarifare va deveni operațional, iar toate mașinile din România vor fi supuse unui regim complex de taxare rutieră, cu următoarele implicații:
-
Costuri mai mari pentru vehicule vechi, poluante sau cu standarde EURO scăzute;
-
Impozite majorate pentru autoturismele cu emisii ridicate;
-
Roviniete diferențiate, în funcție de norma de poluare;
-
Taxare automată a distanței parcurse pentru vehiculele grele;
-
Stimulente financiare pentru achiziția de mașini electrice și hibride;
-
Fondurile generate vor merge, cel puțin teoretic, în modernizarea infrastructurii.
Decarbonizare prin taxare – sau penalizarea mobilității?
Măsura este prezentată de autorități ca o aliniere la politicile de mediu europene și o încercare de a accelera tranziția către un transport sustenabil. Totuși, vocile critice avertizează că, în lipsa alternativelor reale – transport public eficient, rețea feroviară modernă, infrastructură verde – noile taxe riscă să pedeapsească majoritatea românilor care nu își permit încă achiziționarea unui vehicul nepoluant.
Cu alte cuvinte, din 2026, șoselele României nu vor mai fi doar un teren de luptă cu gropile, ci și un test de rezistență economică pentru milioane de șoferi.