Studiu: Reţele de socializare afectează grav creierul copiilor, care ar putea deveni dependenți de „like-uri”
Un studiu realizat la Universitatea din Carolina de Nord sugerează că comportamentele legate de social media la începutul adolescenței pot fi asociate cu modificări în dezvoltarea neuronală a adolescenților.
Reţelele de socializare ar putea reprograma creierul copiilor și să-i facă dependenți de „like-uri”, relevă un nou studiu realizat la Universitatea din Carolina de Nord. Copiii îşi verifică aproape constant telefoanele pentru a vedea dacă au reacții pozitive sau negative la postările lor de pe reţelele de socializare, spun experții. Şi cum cât intră mai des pe rețelele de socializare, cu atât devin mai sensibili la „feedback-ul social” sub formă de like-uri și comentarii, spun psihologii citaţi de Alephnews.ro.
Feedback-ul social face ca adolescenților să le fie greu să lupte cu nevoia de a-și verifica conturile, mai spus specialiştii.
„Constatările noastre sugerează că verificarea comportamentelor pe rețelele de socializare la începutul adolescenței poate regla sensibilitatea creierului la potențiale recompense și pedepse sociale”, explică lucrarea lor, publicată în JAMA Pediatrics. În timpul adolescenței, creierul suferă „schimbări semnificative de reorganizare structurală și funcțională”, ceea ce face din aceasta o perioadă crucială de dezvoltare. „Regiunile neuronale implicate în relevanța motivațională și afectivă devin hiperactive, orientându-i pe adolescenți către stimulii recompensatori din mediul lor, în special de la colegi”, spun autorii studiului.
Studiul a fost realizat pe 169 de elevi din trei școli publice de gimnaziu din Carolina de Nord, timp de trei ani. Fiecare participant a raportat cât de des verifica platformele populare de socializare Facebook, Snapchat și Instagram. Unii au recunoscut că au făcut acest lucru de peste 20 de ori într-o zi.
„Platformele de socializare oferă adolescenților oportunități fără precedent pentru interacțiuni sociale în timpul unei perioade critice de dezvoltare, când creierul este deosebit de sensibil la feedback-ul social”, concluzionează studiul. Acest studiu sugerează că comportamentele legate de social media la începutul adolescenței pot fi asociate cu modificări în dezvoltarea neuronală a adolescenților, în special sensibilitatea neuronală la potențialul feedback social.