Lipsa de implicare a autorităților române pentru dezvoltarea infrastructurii comune cu Republica Moldova, de transport rutier, feroviar sau energetic, își arată efectele nefaste

Republica Moldova este o țară aproape complet dependentă de importuri în privința alimentării cu energie electrică.

Urmărește-ne peGoogle news
Lipsa de implicare a autorităților române pentru dezvoltarea infrastructurii comune cu Republica Moldova, de transport rutier, feroviar sau energetic, își arată efectele nefaste
Foto: 7Media - CTCM

Reușește să producă intern doar 15-20% din necesar, iar până la mijlocul lunii octombrie își asigura diferența necesară 30% din Ucraina și 70% din Transnistria.

După declanșarea de către Rusia a bombardamentelor care distrug sistemul energetic al Ucrainei, România a preluat sarcina furnizării a 90% din necesarul de electricitate al Republicii Moldova.

Cu toate acestea, ruta prin care România alimentează țara vecină prezintă o problemă de securitate uriașă.

"Se întâmplă ce era inevitabil să se întâmple şi EFOR a tot avertizat: ne-am moşmondit ani de zile să facem marea conexiune electrică cu Moldova, micul segment Isaccea-Vulcăneşti, adică să trimitem curent Moldovei printr-o veche linie sovietică ce traversează Ucraina şi ajunge în Transnistria, la centrala Cuciurgan, proprietate rusească şi platformă turnantă a tuturor schemelor dubioase cu energie din ultimele decenii. Şi fără războiul lui Putin, tot ar fi găsit ăia o metodă să facă probleme. Până la o conexiune directă România-Chişinău mai durează câţiva ani, dar numai dacă se lucrează la ea", explică, într-o postare pe Facebook, analistul politic Sorin Ioniță, unul dintre experții EFOR România.

Fluxul de electricitate al României trebuie să treacă prin centrala de mare capacitate transnistreană pentru a putea fi ridicat în putere și trimis mai departe în Republica Moldova.

Autoritățile din Republica Moldova au anunțat în august că lucrările pentru construirea unei rețele electrice de mare putere, între localitățile Vulcănești și Chișinău, vor începe în martie 2023.

Este un proiect în valoare de 27 de milioane de euro semnat în 2021 cu grupul indian KEC International LTD pentru realizarea rețelei de 158 de kilometri, cu o putere de 400 de kV. Estimările arată că linia electrică ce va izola definitiv Transnistria în relația România - Republica Moldova va fi terminată abia în 2025.

O altă problemă a rețelei prin care România alimentează Republica Moldova este că trece pe câțiva zeci de kilometri și prin Ucraina. "Așa se explică, potrivit autorităților, faptul că, din cauza bombardamentelor rusești asupra infrastructurii energetice din Ucraina, au loc deconectări și pe teritoriul Republicii Moldova. Rețeaua se deconectează automat pentru a se evita o avarie de proporții. Sistemele energetice ale celor două state sunt interconectate. Dacă va amintiți, sincronizarea Ucrainei și a Moldovei cu sistemul european a început pe 23 februarie, cu o zi înainte de izbucnirea războiului, și s-a încheiat la 26 februarie. Ulterior, cele două state nu au revenit la sistemul vechi de conectare cu Rusia și Belarus", explică, într-o postare pe Facebook, jurnalista basarabeană Lorena Bogza.