Pacienții ar putea fi consultați și de la distanță, în anumite cazuri
Guvernul a aprobat miercuri normele de aplicare a serviciilor de telemedicină, la doi ani după promovarea unei ordonanțe în acest sens.

Documentul specifică specialitățile medicale și lista serviciilor care pot fi acordate la distanță, precum și condițiile de organizare și funcționare a acestora
Criza sanitară declanșată de pandemia de SARS-CoV-2 a impus găsirea de noi soluții de acordare a serviciilor medicale. Multe țări europene au dezvoltat rapid servicii de medicină la distanță, lucru pe care l-a încercat și România. Astfel, la finalul anului 2020, Guvernul a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 196/2020, însă normele de aplicare au trecut de Executiv abia miercuri.
Documentul urmărește diversificarea posibilităților de asigurare a serviciilor medicale prin telemedicină, în scopul prevenirii îmbolnăvirii populației, îmbunătățirii sau menținerii stării de sănătate a pacienților.
Din punctul de vedere al pacienților, apariția normelor este un pas înainte pe care sistemul de sănătate îl face în beneficiul pacienților.
„Noi am susținut și susținem telemedicina și cred că ea poate fi dezvoltată în următorii ani având în vedere că abia ne-am orientat acum cu ocazia pandemiei, pentru că altfel nu aveam nimic implementat. Va fi un beneficiu mai ales pentru pacienții din zone rurale, pentru pacienții greu deplasabili, pentru cei care au nevoie de acces la servicii și cumva nu reușesc s-o facă, pentru că există tot felul de impedimente”, subliniază Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afectiuni Cronice din România (COPAC).
Printre serviciile medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină sunt și cele de teleconsultație care constau în stabilirea diagnosticului, monitorizarea preventivă a stării de sănătate, interpretarea rezultatelor investigațiilor medicale, stabilirea conduitei terapeutice, precum și indicarea unor metode de prevenţie a bolilor şi accidentelor.
Potrivit lui Radu Gănescu, reglementările clare sunt foarte importante în această discuție pentru că nu orice lucru poate fi făcut prin telemedicină.
„Dacă vorbim de anumite intervenții medicale, anumite investigații, anumite diagnostice, este limpede că nu pot fi făcute fără o anamneză, fără un control clinic. Dar telemedicina poate fi folosită dacă vorbim de exemplu de pacienții cronici care sunt monitorizați, care-și iau tratamentul și care nu ar trebui să aibă decât o consultație cu medicul vizavi de evoluția lor în ultimele săptămâni sau luni. Dacă vorbim despre persoanele în vârstă greu deplasabile care sunt cu boli cardiovasculare și care sunt sub monitorizarea specialistului, cred că putem vorbi de o consultație prin telemedicină cu medicul de familie, eventual de o prescripție electronică, fără a fi nevoie de deplasarea pacientului. E un lucru bun, dar nu se poate aplica în orice înseamnă activitate medicală sau serviciu medical”, conchide reprezentantul pacienților.
Sursa: Adevărul.ro